آیا سرور و هاست بر سئو تاثیری دارد؟

آیا سرور و هاست بر سئو تاثیری دارد؟

آنچه در این مقاله میخوانید

ما در این مقاله به بررسی تأثیر هاست و سرور بر سئو وب سایت می پردازیم .این سوال خیلی از افراد است که هاست و سرور چه ارتباطی با سئو دارد. هدف این مطلب پاسخ به این سوال است.

در این مطلب به صورت خلاصه می خواهیم تاثیراتی که یک هاست یا سرور  می تواند بر سئوی سایت هایی که میزبانی می نماید را می گذارد با هم بررسی نماییم . برای اینکه در این موضوع به یک نتیجه قطعی برسیم باید برای سوالات زیر پاسخی مناسب ارائه دهیم :

  • آیا سرعت لود کردن یک سایت در یک هاست بر روی سئو‌‌‌ی آن سایت تاثیری دارد ؟
  • آیا مکان فیزیکی و جغرافیایی هاست بر روی سئوی سایت هایی که میزبانی می کند موثر است ؟
  • ایا هاست و سرور بر سئو تاثیر دارد؟ تاثیر هاست و سرور بر سئو مستقیم است یا نه؟

اگر یک وب سایت در صفحه اول قرار نگیرد به این معنی است که بازدید کننده و گوگل متوجه آن سایت نشده است به عبارت ساده یعنی آن سایت الگوریتم های گوگل را رعایت نکرده است و سئو سایت را در محتوا خود رعایت نکرده اید.

جستجوگرها و میزبان وب

وب سایت هایی که صاف و سریع عمل می کنند بیشتر احتمال دارد در گوگل رتبه خوبی و بالایی رو کسب کنند.

این تنها زمانی امکان پذیر است که یک وب سایت در سرور با میزبان بالا قرار گیرد.یک سوال رایج است که آیا سرور تاثیری بر رتبه و سئو ما خواهد داشت جواب این سوال بله است.

در اینجا چند نکته درباره چگونگی تاثیر میزبان وب بر سئو سایت ذکر کرده ایم و اینکه چرا مهم است که یک سرور مورد اعتماد را برای وب سایت خود انتخاب کنیم.

خرابی سرور

اگر وب سایت شما اغلب از خرابی وب سرور رنج می برد، این اولین نشانه ی یک میزبان وب غیر قابل اعتماد است.

Downtime که مدت زمان غیر فعال بودن سایت است نه تنها بر عملکرد کلی وب سایت تأثیر می گذارد، بلکه باعث کاهش SERP (مخفف کلمه search engine results page و به معنی صفحه نتایج موتور جستجو می باشد و اشاره به این دارد که هنگامی که ما یک کلمه کلیدی را در موتورهای جستجوگر جستجو می کنیم ممکن است چندین وب سایت با آن کلمه کلیدی نمایش داده شود) و SEO می شود. افزایش Downtime باعث نارضایتی کاربران ، کاهش رتبه سایت در موتورهای جستجو و جریمه توسط آن می شود  بیایید نگاهی به آن بیندازیم.

گوگل محتوای سایت را بررسی می نماید و اگر محتوا با سایت هیچ ارتباطی نداشته باشد یا سایت قطعی بیش از حد داشته باشد آن را پیدا نخواهد کرد و این آسیب پذیری وب سایت را افزایش خواهد داد و وب سایت در موتور های جستجو نشان داده نمی شوند. بنابراین، برای جلوگیری از خرابی وب سایت خود یک میزبان معتبر را انتخاب کنید.

هنگام خرید یک ارائه دهنده میزبانی وب ، به شرکت هایی توجه کنید که درصد به روز بودن مشخصی را تضمین می کنند. بهترین میزبانان وب سایت آن هایی هستند که تضمین می کنند وب سایت شما 99٪ یا حتی 100٪  uptime خواهند بود و اگر از این مقدار کمتر باشد ارزش سایت شما کاهش می یابد.

زمان بارگذاری سایت

عامل دوم برای آزمایش سرور زمان بارگذاری یک وب سایت است . اگر یک وب سایت زمان زیادی طول بکشد که بارگیری شود به این معنی است که  که سرور نمی تواند وب سایت شما را پوشش دهد. وب سایت کند علاوه بر ایجاد تجربه منفی برای بازدیدکننده و باعث پایین آمدن رتبه شما در نتایج جستجو می شود علاوه بر این چون دسترسی بازدیدکنندگان به سایت دشوار می شود باعث افزایش نرخ پرش می شود. گوگل مشخص کرده است که زمان بارگیری یک وب سایت عامل مهمی است که هنگام تصمیم گیری در مورد ترتیب قرار دادن لیست سایت ها بر روی نتایج موتور جستجو ، مورد توجه قرار می گیرد و باعث افزایش رتبه سایت می شود.

سرپرست تیم وب سایت Google، مت کاتز راجع به سرعت وب سایت مطلبی را بیان کرده است.

“این یک واقعیت جهانی است که اگر وب سایت بیش از دو ثانیه طول بکشد تا بارگذاری شود، بازدیدکنندگان احتمال زیاد گزینه دیگری را انتخاب خواهند کرد. از این رو زمان بارگذاری صفحه وب سایت عامل بسیار حساس برای شهرت آن است.”

میزان بارگذاری بالا ارتباط مستقیمی با میزان بازده سایت را دارد و اگر بازدهی سایت شما بالا رود این نشانه ی خوبی است که شما در گوگل رتبه بالایی را دریافت خواهید کرد.

یک میزبان وب خوب با استفاده از آخرین تکنولوژی های ذخیره سازی وب سایت، زمان بارگذاری وب سایت را کاهش می دهد که باعث افزایش حجم ترافیک می شود. به خاطر داشته باشید زمان بارگیری کاهش یافته به معنای دیده شدن بیشتر وب است.

برخی از بهترین ابزارهای برای اندازه گیری زمان بارگذاری صفحه عبارتند از:

  • ابزار سرعت Google Page
  • GT Metrix
  • Pingdom

آیا هاست ایرانی برای سئو بهتر است یا هاست خارجی؟

هر وب سایت با یک آدرس IP اختصاص یافته که مستقیما به موقعیت جغرافیایی وب سایت شما بستگی دارد شناخته می شود. انتخاب میزبان محلی، مخاطبان محلی را هدف قرار می دهد و در نهایت رتبه بندی موتور جستجوی محلی شما را در وب سایت شما بهبود می بخشد.

به عنوان مثال، گوگل ترجیح می دهد یک کاربر استرالیایی را با یک وب سایت استرالیایی مرتبط کند، و این مزیتی است که شما می توانید با استفاده از یک میزبان محلی برای وب سایت خود داشته باشید.

یک آدرس IP سرور یا محل آن نقش مهمی در قرار دادن وب سایت شما در نتایج جستجوی گوگل و مکان سرور محلی به معنای ترافیک وب سایت مرتبط است در حالی که ثابت نشده است که موتورهای جستجو از مکان سرور به عنوان عامل رتبه بندی استفاده می کنند ، اما شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد آدرس IP یک وب سایت می تواند بر رتبه بندی سایت تأثیر بگذارد.

مکان سرور نقش کوچکی در زمان بارگذاری صفحه وب دارد. اگر محل سرور نزدیک به مخاطب وب باشد، سرعت بارگیری داده ها را سریع می کند، زیرا سرعت دانلود در مقایسه با یک مکان سرور دور نسبتا سریع تر است پس سعی کنید بهترین هاست و سرور را انتخاب کنید.

خرابی اتصال پایگاه داده

اگر هنگام بازدید از یک وب سایت ، خطای سرور داخلی یا اتصال به پایگاه داده را مشاهده کردید ، این بدان معناست که وب سایت دارای مشکلاتی برای دسترسی به پرونده های مورد نیاز برای نمایش محتوا به شما است این می تواند یک خطای پیکربندی باشد ، اما اغلب به دلیل دسترسی همزمان تعداد زیادی از افراد به پایگاه داده ایجاد می شود. این ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که مقاله یا ویدیویی در شبکه های اجتماعی ویروسی شده باشد و هزاران نفر به طور همزمان در حال مشاهده آن باشند.

میزبانی خوب دارای تدابیر حفاظتی است تا اطمینان حاصل کند که سرورها بیش از حد بارگذاری نخواهند شد. پرونده ها در سرورهای جایگزین ذخیره می شوند و می توان صفحات محبوب را بارگیری کرد تا تعداد اتصالات به پایگاه داده کاهش یابد.

ارتقا به سرور اختصاصی مجازی (VPS) یا سرور اختصاصی روش دیگری برای افزایش قابلیت اطمینان و دوام است.با استفاده از سرور اختصاصی مجازی ، به وب سایت شما سهم مشخصی از منابع وب سرور اختصاص داده شده است.بنابراین اگر وب سایت دیگری در سرور افزایش سریع بازدید داشته باشد ، تحت تأثیر قرار نخواهید گرفت.اگر از یک سرور اختصاصی استفاده می کنید ، کل سرور را برای خود دارید.

امنیت سرور و وبسایت

میزبان و امنیت وب سایت شما نقشی اساسی در سئو دارد. اگر وب سایت شما ایمن نباشد و توسط ارائه دهنده میزبانی با کیفیت پایین میزبانی شود ، هرگونه سرمایه گذاری در کمپین های پرداخت به ازای هر کلیک و روش های دیگر برای جذب بازدیدکنندگان به وب سایت شما ، می تواند هدر دادن پول باشد. میزبانی وب و امنیت از بسیاری جهات بر سئو تأثیر می گذارد.مطمئنا به تنهایی نمی توانید امنیت وب سایت خود را تامین کنید و بخشی مربوط به سروری که هاست را از آن خریداری کرده اید می شود مثلا در سرورهای مشترک اجازه ی دسترسی افراد فقط در محدوده ی هاست و وب سایت خودشان باشد.

عواملی که باعث افزایش امنیت و سئو می شود عبارتند از:

  1. استفاده از گواهی SSL
  2. حذف بدافزار
  3. اجتناب از لیست سیاه گوگل

استفاده از میزبانی مشترک ممکن است به صرفه باشد اما به یاد داشته باشید که چیزهای ارزان هیچ وقت خوب نیستند.یک میزبان مشترک به شما اجازه میزبانی وب سایت های مختلف در یک سرور مشترک را می دهد زیرا شما درمورد کیفیت میزبانی به خطر می اندازید. بزرگترین ضرر میزبانی مشترک، اسپم سازی است.

بزرگترین مشکل میزبانی مشترک، عدم امنیت آن است که ممکن است به سرقت اطلاعات و یا وب سایت شما آسیب برساند. یک شرکت میزبان وب سایت خوب بلافاصله اسپمرها را از سرورهای خود بیرون می کشد و احتمال این اتفاق را به حداقل می رساند.

5/5 - (3 امتیاز)
  • برچسب ها:

2 نظر

  • سلام …من مدتی هست هاستی را شرکت میزبان فا تهیه کرده ام که به گفته ایشان هاست ایرانی با کیفیت هست اما مشکل اینه این هاستهای ایرانی همیشه درcpanel درصد استفاده از cpu رو ۱۰۰ درصد میزنه به رنگ قرمز و این باعث میشه سایتم به شدت کند بارگذاری بشه ….آیا دلیلش اشتراکی بودنه ؟ و در اینصورت چکار باید کرد و از کجا متوجه بشیم که چه نوع هاستی و چه میزان cpu نیاز است و آیا با ارتقاء هاست و خرید هاست بهتر این مشکلات حل میشه یا کلا بهتره هاست خارجی بخرم ؟ممنون میشم راهنمایی کامل بفرمایید

    • سلام دوست عزیز آقای سلمانی

      هاست اشتراکی های پیشنهادی بنده سایت ایده پردازان هست که امکانات خوبی دارند و هاست های کلود به شما با قیمت مناسب ارائه میدن. در این صورت مشکلی در استفاده از منابع نخواهید داشت و هر زمان هم که سایتتون رشد داشت میتونین به راحتی ارتقا بدید منابع رو. البته سایتتون باید بررسی بشه از لحاظ استفاده از منابع سرور که ممکنه یه پلاگین یا اسکریپت مخرب تو فایلهاتون باشه

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.