9 نکته برای انتخاب بهترین دامنه [راهنمای ثبت دامنه]

9 نکته برای انتخاب بهترین دامنه [راهنمای ثبت دامنه]

آنچه در این مقاله میخوانید

ثبت دامنه و انتخاب بهترین دامنه یکی از مراحل حساس و حیاتی طراحی سایت میباشد. اگر شما دامنه نامناسبی را انتخاب کرده باشید، بعدا به مشکل برخورد خواهید کرد. زیرا تغییر دامنه بدون آسیب رسیدن به برند تجاری شما و نتایج جستجویتان کار دشواری خواهد بود. در این مقاله ما راهنمای ثبت دامنه مناسب برای انتخاب بهترین دامنه را به شما ارایه میدهیم.

در ابتدا توضیحی در مورد دامنه خدمت شما باید بدهیم که اساسا دامنه چیست و چرا باید دامنه انتخاب کرد. و در ادامه به بررسی راهنمای ثبت دامنه بپردازیم.

راهنمای ثبت دامنه - انتخاب بهترین دامنه
راهنمای ثبت دامنه – انتخاب بهترین دامنه

دامنه چیست؟

هر وبسایتی نیازمند یک هاست و یک دامنه است. هاست فضای میزبانی وبسایت شما و در حقیقت محلی است که اطلاعات سایت شما در آن نگهداری میشود. هر هاست یک آدرس IP دارد. مثلا 128.62.46.52 – این ممکن است آدرس یک سرور یا هاست باشد. اما حتما قبول دارید که این آدرس را نمیتوان تبلیغ کرد و به مشتریان داد. برای راحتتر شدن کار دامنه ها به میان آمدند. دامنه یک واسط برای هدایت کاربر به سمت هاست و سرور شما میباشد.

شما ممکن است دامنه ای با نام example.com را ثبت کنید. بعد از ثبت دامنه باید حتما در بخش تنظیمات DNS دامنه ، آدرس IP سرور خودتان را وارد کنید تا کاربر بعد از تایپ نام دامنه شما در مرورگر به هاست شما هدایت شود.

دامنه از بخش های مختلفی تشکیل شده است.یک بخش اصلی که به آن نام دامنه گفته میشود و توسط شما انتخاب میشود. و یک بخش انتهایی که پسوند دامنه نام دارد. پسوند های زیادی برای ثبت وجود دارد. مثلا IR – Com- Net- Org- Biz و ….

هر کشور نیز یک دامنه ملی دارد. دامنه ایران IR میباشد. دامنه ترکیه .tr و دامنه آمریکا .us  که برای ثبت دامنه ملی هر کشور باید اطلاعات هویتی یک شهروند آن کشور را وارد کنید و الزاما باید شهروند آن کشور باشید.

اما دامنه های بین المللی مانند Com. Net.BIZ و … نیازی به اطلاعات فردی خاصی ندارند و توسط هرکسی قابل ثبت میباشند.

 

انتخاب بهترین دامنه - ثبت دامنه
انتخاب بهترین دامنه – ثبت دامنه

زمانیکه شروع به راه اندازی یک سایت یا وبلاگ میکنید، انتخاب یک دامنه مناسب انتخاب خیلی مهمی است. انتخاب دامنه از این جهت اهمیت دارد که بعدا قادر به تغییر آن نیستید پس این مقاله را خوب بخوانید و موارد گفته شده رو با دقت برای انتخاب دامنه خودتون به کار ببرید.

راهنمای ثبت دامنه برای انتخاب بهترین دامنه

    1. استفاده از پسوند .Com

دامنه های جدید خیلی زیادی امروزه در وب وجود دارد; از دامنه هایی مانند Com | .Net | .Info | .Org. تا به دامنه هایی مانند Pizza | .Photography. | و حتی Blog. ما همیشه در انتخاب دامنه توصیه میکنیم که از پسوند Com. استفاده شود.

درحالیکه ممکن است با دامنه های بهترین در سایر پسوند ها مواجه شوید اما Com. هنوز هم جا افتاده ترین پسوند دامنه است. پسوند های جدید مانند ninja. یا photography. ممکن است باعث عدم اعتماد کاربر شوند. دامنه های دات کام راحتتر بخاطر سپرده میشوند. اکثر کاربرانی که خیلی با اینترنت آشنایی ندارند در انتهای هر دامنه پسوند دات کام را تایپ میکنند بدون اینکه به دامنه توجه کنند.

اگر وبسایت شما در مورد پیتزا فروشی است به جای اینکه بگویید Ferikasife.Pizza بهتر است FeriKasife.com را ثبت کنید چون کاربران همانطور که در بالا بهتون گفتم انتهای هر دامنه دات کام را تایپ میکنند. مثل FeriKasife.Pizza.com

این نکته رو هم فراموش نکنین که اکثر موبایل ها و تبلت ها دکمه مخصوص Com. را در صفحه کلید خود قرار داده اند.

 

     2. استفاده از کلمات کلیدی

بازی با کلمات کلیدی نقش مهمی در انتخاب بهترین دامنه دارد. با استفاده از کلمات کلیدی در دامنه وبسایتتان، به موتور های جستجو میگویید که سایت شما در رابطه با چه موضوعی است. با استفاده از محتوای با کیفیت، رابط کاربری مناسب، استفاده از کلمات کلیدی در دامنه میتوانید رتبه بهتری در نتایج گوگل کسب کنید. انتخاب دامنه مورد نظری که قبلا ثبت نشده باشد خیلی سخت است. پس شما باید خلاقیت به خرج بدید و کلمات کلیدی مختلف رو باهم ترکیب کنید تا دامنه شما با بقیه متفاوت باشد.

 

    3. هرچه کوتاه تر ، بهتر

همانطور که کلمات کلیدی خیلی مهم هستند; اما نباید از کارکتر های زیادی در دامنه خودتان استفاده کنید که از آن طرف بوم بیافتید; اگر دامنه شما کوتاه باشند و همینطور به خاطر سپاری آن آسانتر باشد خیلی بهتر است; ایده عال ترین حالت این است که دامنه خودتان را کمتر از 15 حرف انتخاب کنید; به خاطر سپاری دامنه های بلند تر برای کاربران مشکل خواهد بود; همچنین اکثر کاربران در تایپ کردن دامنه های طولانی دچار غلط املایی میشوند و ممکن است شما ترافیک سایت خود را از دست بدهید; به همین دلایل دامنه تان باید تا جای ممکن کوتاه باشد.

   4. راحت تلفظ و نوشته شود

شما باید بتوانید دامنه تان را چه در زمان صحبت کردن و چه در زمان نوشتن، بی دردسر به دیگران معرفی کنید. تلفظ دامنه تان باید برای هرکسی راحت و ساده باشد.

   5. منحصر به فرد و قابل برند شدن باشد

دامنه سایت شما باید منحصر به فرد باشد، در این صورت در ذهن شنونده یا ببینده باقی خواهد ماند; میتوانید سایت های رقیبان رشته خودتان را ببینید که از چه نوع دامنه هایی استفاده میکنند; در اینصورت مطمئن خواهید بود که دامنه شما شبیه هیچ کدام یک از رقیبانتان نیست; همچنین میتوانید به موارد دیگری که برند ساز هستند فکر کنید. دامنه های برند ساز منحصر به فرد،  جذاب و گیرا هستند. برای مثال Amazon.com خیلی برند سازتر است از BuyBooksOnline.com .

   6. عدم استفاده از خط فاصله (-)

هیچ گاه دامنه هایتان را با خط فاصله ثبت نکنید. خط فاصله به نوعی شبیه دامنه های اسپم میباشند; حتما شما دوست ندارید که حس منفی را به بازدید کنندگان خودتان منتقل کنید.

همچنین دامنه هایی که از خط فاصله انتخاب کرده اند; باعث میشوند کاربران دچار اشتباه تایپی بشوند. برای مثال اگر دامنه ای که شما دوست دارید را رقیبتان از قبل ثبت کرده باشدو شما آن را با خط فاصله ثبت کنید، به احتمال خیلی زیاد کاربران خط فاصله را فراموش خواهند کرد و به وبسایت رقیب شما خواهند رفت.

  7. از تکرار حروف پرهیز کنید.

اگر شما دامنه تان چند حرف یکسان پشت سرهم داشته باشد; بازهم برای کاربران مشکل ساز خواهد بود و آنها را دچار اشتباه تایپی میکند; برای مثال دامنه WordPresssetup.com پتانسیل خیلی زیادی برای اشتباه تایپی و از دست دادن ترافیک دارد.

  8. محدوده دامنه تان را کمی وسیع تر انتخاب کنید.

در انتخاب بهترین دامنه خودتان میتوانید کمی هوشمندانه تر عمل کنید و دست خودتان را برای فعالیت های مختلف باز بگذارید. برای مثال شخصی که یک وبسایت طراحی لوگو و چاپ دارد دامنه ای با این عنوان انتخاب میکند Logochap.com  تا اینجای کار خوب است اما وقتی بخواهد کار خودش را گسترش بدهد و طراحی کارت ویزیت و بنر هم انجام بدهد با کمی محدودیت روبرو میشود. پس بهتر است دایره شغلی خودتان را برای گسترش در آینده باز بگذارید.

 

9. نام تجاری خود را حفاظت کنید

برای محافظت از نام تجاری خود، شما باید پسوند دامنه های مختلف و همچنین نسخه های نادرست نام دامنه خود را خریداری کنید. این باعث می شود از ثبت نام نسخه های دیگر جلوگیری کنید.برای مثال اگر نام دامنه شما tehrankala.com است شما میتوانید دامنه های زیر را هم خریداری کنید تا کسی نتواند از برند شما سوء استفاده کند.

tehrankala.ir

tehrankala.org

tehran-kala.com

tehran-kala.ir و ….

اینکه شما دامنه های دیگر رو هم خریداری کنید باعث میشود که رقبای شما نتوانند از اسم و برند شما سوء استفاده کنند. شما بعد از خرید دامنه های مختلف میتوانید همه آنها را به وبسایت اصلی هدایت کنید تا کاربر با وارد کردن هر حالتی از نام دامنه شما وارد وبسایت شما شود.

4/5 - (2 امتیاز)

2 نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.