الگوریتم گوگل پاندا چیست؟چطور جریمه نشویم؟

الگوریتم گوگل پاندا چیست؟چطور جریمه نشویم؟

آنچه در این مقاله میخوانید

سلام دوستان عزیز. امروز قصد داریم در مورد یکی دیگر از الگوریتم های سئو گوگل صحبت کنیم. الگوریتم گوگل پاندا ابتدا در سال 2011 معرفی شد و هدف و کارکرد این الگوریتم برای شناسایی و رتبه بندی وبسایت ها از لحاظ کیفیت محتوا بود. در ادامه مقاله بیشتر با این الگوریتم آشنا میشویم.

به روز رسانی های مدام گوگل در حوزه سئو باعث شده است که این وبسایت به قوی ترین موتور جستجوی جهان تبدیل شود. گوگل الگوریتم های مختلفی برای رتبه بندی وبسایت ها ایجاد کرده که تنها هدف آنها نمایش نتایج مناسب به کاربر هدف است. با یادگیری این الگوریتم های سئو گوگل میتوانید وبسایت خودتان را با قوانین آنها تطبیق دهید و نتایج بهتری در گوگل کسب کنید.

گوگل پاندا

آشنایی با مفهوم الگوریتم گوگل پاندا

دلیل نام گذاری این الگوریتم به پاندا

در سال 2011 سایت های اسپم بسیار زیادی در وب وجود داشتند که کیفیت نتایج جستجو را به شدت پایین آورده بودند.

این سایت ها با استفاده از محتوای تکراری و کپی و بی ارزش و لینک سازی به تعداد بالا سعی در کسب نتایج بهتر در گوگل میکردند که با تلاش یکی از مهندسان  گوگل به نام  Navneet Panda به نتیجه رسید.Navneet Panda یک مهندس هندی تبار گوگل بود که الگوریتم پاندا گوگل را بوجود آورد.

 

الگوریتم پاندای گوگل چه کار میکند؟

اگر بخواهیم خلاصه بگوییم این الگوریتم بیشتر در مورد محتوای وبسایت ها فعالیت میکند و آنها را ارزشگذاری میکند. البته فاکتور های دیگری را نیز بررسی میکند که شاید مرتبط با محتوا نباشند. اما عمده تمرکز آن بر روی محتواست.

برای مثال محتوایی که کپی شده باشد، محتوایی که از لحاظ تعداد کلمات خیلی کم باشد و یا محتوایی که برای کاربر نوشته نشده باشد گرفتار جریمه های این الگوریتم خواهد شد.

 

مواردی که از نظر گوگل پاندا شامل جریمه میشوند

  1. محتوای ضعیف : صفحاتی با محتوای بسیار کم و ناقص
  2. محتوای تکراری : صفجاتی که حاوی محتوای تکراری و یا همراه با تغییرات جزئی در متن باشند
  3. محتوای کم کیفیت : صفحاتی که اطلاعات ارزشمندی به مخاطبین خودشان ارائه نمیکنند
  4. جلوگیری از مزرعه محتوا: مقالات زیادی که به صورت کپی و در مجموعه وبسایت هایی برای گرفتن بک لینک منتشر میشوند
  5. نسبت آگهی به محتوا : صفحاتی که عمدتا از تبلیغات پر شده اند
  6. صفحات دارای لینک های شکسته : صفحاتی که حاوی لینک های شکسته زیادی هستند

گوگل پاندا

فرآیند بهینه سازی سایت برای پاندای گوگل

  1. افزایش زمان ماندگاری کاربر در سایت (Time on Page)
  2. افزایش بازدید سایت (Site Traffic)
  3. کاهش فرار از سایت (Bounce Rate)

 

عامل اول افزایش زمان ماندگاری کاربر در سایت به عوامل مختلفی بستگی دارد که باید آنها را وبسایت خودتان استفاده کنید. برای مثال اگر شما مقاله مفیدی نوشته باشید که اطلاعات خوبی را در اختیار کاربر قرار دهد ، طبیعتا کاربر باید در صفحه وب سایت شما حضور داشته باشد تا آن اطلاعات را بدست بیاورد.

این یکی از راه های افزایش Time on Page وب سایت است. از دیگر راه های افزایش Time on Page میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

راه های افزایش زمان حضور کاربر در سایت

  1. استفاده از عکس های مناسب در سایت
  2. کاهش حجم سایت و سریعتر کردن سرعت لود سایت
  3. استفاده از ویدیو و پادکست در محتوا و مقاله
  4. لینک سازی داخلی صحیح
  5. افزایش کیفیت محتوا
  6. دعوت کاربر به اقدام : مانند ارسال دیدگاه در سایت

راهکار دوم، افزایش میزان ترافیک سایت یا Site Traffic به معنی افزایش بازدید سایت است که از روش های مختلفی قابل انجام است. برای مثال میتوانید از تبلیغات در شبکه های مجازی شروع کنید. استفاده از شبکه های مجازی مانند اینستاگرام و تلگرام و فیس بوک تاثیر بسیار زیادی بر جذب مخاطبین جدید برای شما دارند.

همچنین از دیگر راه های افزایش ترافیک سایت، توجه به سئو داخلی، استفاده از کلمات کلیدی بلند تر برای هدفگذاری وسیعتر و دقیقتر افراد جامعه،استفاده از پست مهمان و دعوت از دیگران برای ارسال پست مهمان برای شما و به اشتراک گذاری مطالب منتشر شده در وبسایت تان در شبکه های اجتماعی است.

برای مطالعه بیشتر در این زمینه پیشنهاد میکنم مقاله 9 راهکار برای افزایش بازدید سایت و ترافیک بیشتر را ببینید.

راهکار سوم،کاهش بانس ریت یا میزان فرار از سایت به معنی انجام کارهایی برای نگه داشتن کاربر برای مدت زمان بیشتری در وبسایت و کاهش میزان پرش یا فرار کاربر از سایت است. گوگل پاندا رتبه سایتهایی که کاربران آنها را خیلی زود ترک می کنند کاهش می دهد و به نسبت سایتهای مفیدی که کاربران در آن مدتی را صرف میکنند را به نتایج بالاتر گوگل هدایت می کند.

این مورد نیز بسیار اهمیت ویژه ای دارد که در مقاله جداگانه ای به نام چگونه نرخ پرش را کاهش دهیم؟ به طور مفصل به آن پرداخته ایم.

 

نکات بسیار مهم

اگر محتوای بی کیفیتی در سایت خودتان قبلا منتشر کرده اید به هیچ عنوان محتوای تولید شده خود را از حذف نکنید. بلکه آن را هدفمند و مفید کنید. با حذف مطالب ممکن است که رتبه بندی و ترافیک سایتتان را از دست بدهید و لینک های شکسته یا 404 را در وب سایت تان افزایش هید.

شمارش کلمات جنبه دیگری از گوگل پاندا است که اغلب توسط SEO کاران اشتباه گرفته شده است. بسیاری از سایت ها هرگونه محتوایی را منتشر می کنند و تصور می کنند که اگر تعداد کلمات بالا باشد محتوا خوبی خواهد بود. این یک تصور اشتباه است.

پیشگیری از حملات گوگل پاندا

نحوه جلوگیری از تاثیرگذاری Google Panda از سایت شما بسیار ساده است. ایجاد محتوای با کیفیت و منحصر به فرد که پاسخ سوال کاربران را به طور کامل و ساده میدهد.

یادتان باشد که محتوای وبسایت شما باید برای کاربران تان تولید شده باشد اما رعایت برخی نکات مهم برای گوگل نیز مهم است.

 

چطور بفهمیم گوگل پاندا ما را جریمه کرده است؟

هیچ ابزار آنلاین و دقیقی برای تشخیص اینکه آیا گوگل پاندا یا سایر الگوریتم های گوگل وب سایت شما را جریمه کرده اند یا خیر وجود ندارد. تنها راه استفاده از دو ابزار اصلی گوگل به نام  Google Analytics و Search Console هست.

شما با زیر نظر گرفتن میزان ترافیک ورودی روزانه به وسایت تان میتوانید در صورت مشاهده زیرش ناگهانی آمار متوجه جریمه شدن توسط این الگوریتم شوید. البته امیدواریم هیچگاه این اتفاق برایتان نیافتد 🙂

 

راه دیگر بررسی سرچ کنسول گوگل و چک کردن بخش Security and Manual Actions است. در این بخش اطلاعیه هایی که از این نوع باشند را میتوانید مشاهده کنید.

 

اگر سوالی در مورد این الگوریتم دارید میتونین در بخش دیدگاه ها با ما مطرح کنید. خیلی زود پاسخ میدیم.

5/5 - (2 امتیاز)
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.